
20 회
11/21
빠이야~~~
03. UI 디자인
클립 08. 디자인 기초와 컨셉 - 05. 타이포그레피 (분류, 용어, 구조)
목적: 정보전달!

*(참고 정보)
Typography is the art and technique of arranging type to make written language legible, readable, and appealing when displayed. The arrangement of type involves selecting typefaces, point sizes, line lengths, line-spacing (leading), and letter-spacing (tracking), and adjusting the space between pairs of letters (kerning[1]). The term typography is also applied to the style, arrangement, and appearance of the letters, numbers, and symbols created by the process. Type design is a closely related craft, sometimes considered part of typography; most typographers do not design typefaces, and some type designers do not consider themselves typographers.[2][3] Typography also may be used as an ornamental and decorative device, unrelated to communication of information.
타이포그래피의 1차 목적은 정보의 전달이다. 그러나 느껴지고 경험되어야 한다.
Type classification (분류 용어)
1. Serif, Sans Serif

장식 없으면 Sans Serif
장식이 있으면 Serif
2. Script, decorative

용어 정리
Baseline
the baseline is the invisible line upon which a line of text rests. In material Design, the baseline is an important specification in measuring the vertical distance between text and an element.

cap height
cap height refers to the height of a typeface's flat capital letters measured from the baseline. Round and pointed captial letters, are optically adjusted by being drawn with a slight overshoot above.
Ascenders & Descenders
These are upwards and downwards found in certain lowercase letters.
X-height
the x-height, or corpus size, is the distance between the baseline and the mean line of lower-case letters in a typeface.
그 밖에도 중요한 것 :
Letter-spacing
Kerning & Tracking
Line Length
Leading
줄 간격, 배 간격

클립 09. 인터페이스 디자인 기초 - 01. 디자인 환경 - 1
디자인 환경에서 중요한 것
Mobile Usability

Context
다크 모드처럼 사용자의 문맥을 잘 파악하여 디지털 환경을 바꾸는 것
Smartphone Posture
스마트폰을 잡는 방법

Smaller touch targets are harder for users to hit than larger ones. When you’re designing mobile interfaces, it’s best to make your targets big so that they’re easy for users to tap. But exactly how big should you make them to give the best ease of use to the majority of your users? Many mobile developers have wondered this, and most have turned to the user interface guidelines provided by the platform developer for the answer.
클립 10. 인터페이스 디자인 기초 - 02. 디자인 환경 - 2
standard = 1dp = 1 pixel
l dpi 0.75 120
m dpi 1 160
h dpi 1.5 240
.
.
.
MDPI 부터 XXXHDPI까지
Device Metrics를 파악할 것
(사실 조금 이해가 안가서 추가 검색한 거 정리
DIP (Device Independent Pixels) or DP
안드로이드에서 사용하는 독립적 단위 수치입니다. 어떠한 해상도에서도 같은 크기를 보여주는 것이 목적이라고 볼 수 있습니다.
DPI(Dots Per Inch)
1인치(2.54 센티미터)에 들어있는 픽셀의 수입니다. 안드로이드에서는 160을 기본으로 합니다.
px(pixel)
스크린의 실제 픽셀 단위를 사용합니다. 실제 크기나 밀도와 상관 없습니다.
그리고 위에서 설명한 용어와 함께 아래 변환식 하나만 잘 외워주시면 안드로이드 해상도 공부의 반이상을 한거라고 볼 수 있습니다.
px = dp x (dpi/160)
~20회차 소감~
오늘 조금 전문적인 내용들이 나와서 어려웠다!!



오늘 그리고 너무 바빠서 까먹고 있었다..
20일동안 해오던거 한번에 말아먹을뻔
정신 잘 챙기자..^^
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